fbpx

to-faktor-godkendelse

Giv din it-sikkerhed et boost med et ekstra sikkerhedslag

Derfor er det vigtigt med to-faktor-Godkendelse

Vi er vant til at beskytte vores mail og andre bruger-konti med et password. Vi ved nemlig godt, at uvedkommende ikke skal have adgang til vores oplysninger og følsomme data.

Desværre er passwords ikke længere tilstrækkelige til at sikre vores it-sikkerhed. Først og fremmest fordi vi er for sløsede med dem. Vi bruger for svage passwords, glemmer at opdatere dem eller genbruger dem på tværs af konti. Derudover har cyber-kriminelle opnået stor erfaring med at opsnappe folks passwords via databrud, phishing og andre former for identitetstyverier. Faktisk er hele databaser med stjålne passwords blevet en populær handelsvare blandt kriminelle.

Løsningen er to-faktor-godkendelse også kendt som 2-faktor autentifikation (2FA). Det er en simpel men effektiv løsning, og derfor en løsning vi anbefaler alle virksomheder at aktivere i videst mulig omfang.

totrinsbekræftelse

Sådan fungerer To-Faktor-Godkendelse

To-faktor-godkendelse forlænger din login-proces med et ekstra trin og giver dig dermed et ekstra lag af beskyttelse. Det betyder, at du skal bekræfte din identitet på to forskellige måder, nemlig med dit password og via din mobil.

Det hele sker automatisk, når du prøver at logge ind. Så godkender du nemt via en app på din smartphone eller en kode på sms. Derudover kan man lave forskellige tilpasninger, så totrins-bekræftelse ikke er et krav ved hvert eneste log-in. Eksempelvis kan det være et krav alene, når man befinder sig uden for virksomhedens netværk.

ER dit password i den grønne zone?

Som du kan se på tabellen herunder, tager det ikke lang tid at blive hacket.
Er det ved at være tid til at skifte dit password? 

I tabellen kan du se, hvor stærkt dit password er i år 2022 og sammenlignet med 2020, er det nu blevet endnu nemmere at Brute Force dit password, det tager faktisk mindre end ét sekund.

Vi anbefaler, at du ændrer dit password løbende, så dit password ligger i én af zonerne orange, gul og helst i grøn zone. Men vi anbefaler også, at du sætter et ekstra lag sikkerhed på som fx To-Faktor-Godkendelse med en Authenticator app.

Authenticator bruges til at bekræfte din identitet, det vil sige til at udføre en digital godkendelse.

Tjek, om din e-mail har været i Ét eller flere databrud

E-mail benyttes som brugerlogin på mange tjenester/apps, men ved du om din e-mail eller dit telefon nummer nogensinde har været med i ét eller flere databrud?

Det har du mulighed for at tjekke op på, og såfremt din e-mail/telefon nummer har været udsat for databrud, så er det med at få skiftet dit password med det samme og få tilkoblet to-faktor-godkendelse med en Authenticator app. 

Lad os hjælpe dig i gang
med din Sikkerhed

Team op med IT Forum Gruppen og få hjælp til at aktivere to-faktor-godkendelse alle essentielle steder i jeres it-setup.

To-faktor-godkendelse er en simpel genvej til øget it-sikkerhed, og håndteres opsætningen korrekt, er der ingen kompromisser med brugervenligheden i hverdagen.

Dit største sikkerheds-aktiv er dine medarbejdere

Brugeradfærd og årvågenhed er afgørende faktorer inden for it-sikkerhed. Derfor er det vigtigt at engagere dine medarbejdere i spørgsmålet om it-sikkerhed. Manglende viden kan være med til at skabe grobund for uhensigtsmæssig brugeradfærd. Det gælder eksempelvis brugen af passwords og andre former for identificering, det gælder håndtering af persondata fx via mail og det gælder de små ”dovne” genveje i hverdagen, hvor vigtige filer gemmes lokalt eller et nyt program installeres uden sikkerhedsgodkendelse. Omvendt er det medarbejdernes årvågenhed, der kan være med til at forhindre et it-sikkerhedsbrud eller minimere dets konsekvenser fx ved at være opmærksomme på phishing.

Vi hjælper med awareness-træning og opkvalificering af dine medarbejdere, så de forstår – og efterlever – password-politikken, ved hvordan de håndterer forskellige typer persondata, genkender en phishing-henvendelse og ved hvornår og hvordan de skal reagere på de gængse cybertrusler. 

Ofte stillede spørgsmål

Vi ved, at der kan opstå mange spørgsmål i forbindelse med implementeringen af totrins-bekræftelse. Derfor svarer vi her på nogle af de oftest stillede spørgsmål og udvider løbende listen.

Kan du ikke finde svar på dit spørgsmål, så tøv ikke med at kontakte os… 

Det skal du heller ikke.  Du skal fortsat kun huske på én kode, som giver dig adgang til systemet. Kode nummer to genereres automatisk på din mobil, så du skal egentlig bare sørge for at have din mobil ved hånden. Din mobiltelefon fungerer nemlig som det ekstra sikkerheds-led, der beviser, at du er dig – og ikke en udefra, som har gættet/hacket din kode.

Så kan du ikke tilgå din konto og du bør kontakte din it-supporter eller administrator hurtigst muligt. Totrins-bekræftelsen skal genopsættes på ny enhed, og evt. kan der gives midlertidig tilladelse til at tilgå systemet udenom 2FA – fx ind til du får skaffet en ny mobil.

Hvis du er opsat til at modtage 2FA koder per SMS – og din mobiltelefon ikke har været genstartet længe, kan du prøve at genstarte mobilen og anmode om en ny kode.

Harmonikaindhold
Scroll til toppen