Har din e-mail været i et eller flere databrud?

Har din e-mail været i ét eller flere databrud?

Det er svært at vide, om det er tilfældet.

Din e-mail benyttes som brugerlogin på de tjenester/apps hvor du har oprettet dig med din e-mail og et password, men 𝗩𝗘𝗗 du om din e-mail nogensinde har været med i ét eller flere 𝗱𝗮𝘁𝗮𝗯𝗿𝘂𝗱? og kan du huske hvilke tjenester du egentligt er “kommet” til at oprette dig hos igennem tiderne?

Du har mulighed for at tjekke om din e-mail har været udsat for ét eller flere databrud, og såfremt den har det, så er det med at få skiftet dit password med det samme til din e-mail og få tilkoblet to-faktor-godkendelse med en Authenticator app.

Hvad er et “brud” og hvor kommer dataene fra?

Et “brud” er en hændelse, hvor data utilsigtet afsløres i et sårbart system, normalt på grund af utilstrækkelig adgangskontrol eller sikkerhedssvagheder i softwaren. HIBP samler brud og gør det muligt for folk at vurdere, hvor deres personlige data er blevet afsløret.

Har din e-mail været med i databrud? 👇

Sådan gør du:
Indtast din e-mail i feltet på HIBP-servicen og såfremt siden viser rød farve med sætningen, “oh no – pwned!” så er det første, du skal gøre, er at skifte password til din e-mail. Dernæst er det en god ide, at du kobler to-faktor-godkendelse på din e-mail, derved er du sikret bedre fremover.

Dernæst:
Du kan du også se hvilke tjenester din e-mail har været i ét databrud hos. Vi anbefaler derfor også, at logger ind på disse tjenester/apps og skifter dit password, som du benytter til at logge ind med.
Såfremt du ikke benytter den såkaldte tjeneste/appen længere, så anbefaler vi, at du sletter din konto hos tjenesten. Det gælder sådan set generelt! SLET alle de tjeneste/apps du ikke længere benytter.

4 trin til bedre it-sikkerhed i hverdagen

1.  Skift password på de sider/apps du har et medlemskab hos eller slet dit medlemskab.
2. Udgå integreret login fx. login med facebook, gmail osv. Altså når du opretter dig ved en tjeneste, benyt din e-mail og et nyt password (og ikke det samme password, som du benytter til din e-mail.)
3. Sæt to-faktor-godkendelse på din e-mail.
4. Evt. tilmeld dig HIBP tjenesten eller tjek i perioder, om din e-mail har været med i et databrud.

Scroll to Top