Navigation

DYRBERG/KERN A/S

– Outsourcing af IT er en tillidssag

DYRBERG/KERN har siden 1987 produceret moderigtige smykker og ure til kvinder og er i dag et veletableret brand med kunder og egne butikker verden over. Det er et marked, som er præget af skarp konkurrence, og for at lykkes skal der hele tiden leveres nye kollektioner, som falder i kundernes smag. Desuden kræver det, at alle de processer og forretningsgange, som kunderne aldrig ser, kører så effektivt som muligt. IT er et af de vigtigste værktøjer til at optimere forretningen med.

I 2011 valgte DYRBERG/KERN at outsource hele IT-driften til IT Forum Gruppen. Før det stod DYRBERG/KERN selv for deres IT-drift, dels via egne medarbejdere, dels via forskellige eksterne konsulenter.

Beslutning: let at træffe og let at gennemføre

”Det var ikke svært at finde argumenterne for en outsourcing: Vi sad med en IT-funktion, som ikke fungerede særligt godt, brugerne oplevede for meget fokus på teknik og for lidt på forretningsunderstøttelse. Oveni var det alt for dyrt at drive”, fortæller Lisbeth Dau, som er CFO hos DYRBERG/KERN og netop tiltrådt sin stilling i 2011.

Så motivationen var på plads, da organisationen skulle skifte til en ny løsning. Selve overgangen fra egen drift til outsourcet drift fungerede også upåklageligt, dvs. systemer og programmer var tilgængelige i hele forløbet.

IT-løsning ville kræve 4-5 fastansatte medarbejdere

Lisbeth ser det som en af de store fordele ved outsourcing, at DYRBERG/KERN på den måde får adgang til en stor pulje af IT-specialister:

”IT er de senere år blevet meget mere komplekst. Alene i vores virksomhed er der så mange teknologier og systemer, at 1-2 mand ikke har mulighed for at kende dem så meget i dybden, som der er brug for. Det vil kræve 4-5 IT-folk at supportere vores løsning, men vi er for lille en virksomhed til at have så stor en IT-stab”, forklarer hun.

Indtil 2011 benyttede DYRBERG/KERN sig af en kombination af egne IT-folk og eksterne konsulenter. Den løsning gav mulighed for ekstra kompetencer, men naturligvis altid med regning efter forbrug, hvilket var med til at gøre IT-omkostningerne temmeligt uforudsigelige.

Brugerne skal opdrages

Der er naturligvis forskel på at have IT-afdelingen lige nede af gangen og så på en helt anden lokalitet. Først og fremmest kræver det, at brugerne vænner sig til, at de ikke længere kan få løst de små dagligdags problemer nu og her. Opgaverne bliver prioriteret, samlet sammen og løst, når konsulenten er i huset. Men det kræver også noget af konsulenterne, nemlig at de sætter sig ind i, hvordan virksomheden fungerer: Hvilke afdelinger er pressede hvornår. Og ikke mindst:

”Konsulenterne skal kunne tale med brugerne, altså vores medarbejdere. De skal have forståelse for, at nogle af vores medarbejdere nok er verdensmestre inden for design, men at deres interesse i og viden om IT kan ligge på et ret lille sted”, slår Lisbeth fast. Og hun tilføjer, at konsulenterne fra IT Forum Gruppen går til opgaverne på en måde, så medarbejderne er trygge ved at henvende sig, når teknikken driller.

”Vi er næsten et tagselvbord”

IT Forum Gruppen varetager to roller hos DYRBERG/KERN, dels som leverandør, dels som rådgiver. Det er klart, at der kan være en konflikt mellem de to roller: Kan man være sikker på, at rådgivningen er uvildig? Eller som Lisbeth udtrykker det:

”Vi er nødt til at kunne have tillid til vores rådgivere fra IT Forum Gruppen, fordi vores egen viden om IT er ret begrænset. Vi er som et stort tagselvbord, og de kunne vælge at sælge os løsninger, som vi egentlig ikke har brug for. Min erfaring fra dette og tidligere samarbejder med IT Forum Gruppen er, at de forvalter denne dobbeltrolle på en måde, så vi får den bedste og billigste løsning”.